Geschreven door Gwen Dehaene op

{$lblInThe} Categorie: Outsourcing

Outsourcing in veel bedrijfssectoren reeds gangbaar

De juiste expertise waar en wanneer het nodig is, het is een mindset die voor het plug & play inschakelen van het juiste profiel op de juiste plaats al een hele tijd wordt toegepast. Outsourcing bespaart immers tijd, want deze experten kunnen onmiddellijk aan het project beginnen werken zonder opleiding. Daarnaast is het ook kostenefficiënt, om diezelfde reden én omdat er geen rekruteringskosten aan verbonden zijn. Expertise-as-a-service, helemaal aanvaard in tal van sectoren, maar voor veel bedrijfsleiders en kmo’s klaarblijkelijk nog een uitdaging.

 

Terechte angst of belemmerende overtuiging?

“Door outsourcing verdwijnen de juiste profielen van de markt en worden we in het nauw gedreven.” Het wordt tijd dat makelaars, notarissen en accountants zich ontdoen van deze belemmerende overtuiging. Ja, er is een hardnekkig tekort aan geschikte medewerkers die meteen inzetbaar zijn. Schoolverlaters zijn er in deze sectoren helaas ook niet op overschot. En wanneer er dan ook nog eens vaste teamleden afwezig zijn door zwangerschap, ontslag of burn-out, neemt de werkdruk alleen maar toe bij de reeds hardwerkende andere medewerkers. De werkdruk bij het bestaande personeel kan daarnaast natuurlijk ook toenemen door nieuwe dossiers en klanten. Als je als bedrijf in al deze mogelijke scenario’s niet snel schakelt, creëer je vaak een lange periode van problemen. 

Het is duidelijk: medewerkers zijn altijd je meest waardevolle goed. Het is belangrijk om goed voor hen te zorgen.  Toch merken we dat heel wat kantoren nog te weinig aandacht geven aan een goed HR-beleid voor hun werknemers, waardoor die medewerkers zelf steeds vaker toevlucht zoeken tot outsourcing, zodat ze meer variatie én meer voldoening in hun job krijgen. People don’t quit their job, they quit their bosses, als we even zo brutaal eerlijk mogen zijn.

Er zijn dus twee opties voor werkgevers die outsourcing als de boeman zien: of je zet zelf meer in op retentie en werkgeluk, of je overweegt de vele voordelen van outsourcing. Een combinatie van de twee kan natuurlijk ook.

 

De voordelen van outsourcing

We gaan er geen hele epistels aan wijden, maar externe profielen inschakelen via outsourcing heeft echt wel z’n voordelen:

  • Je brengt extra kennis binnen. Een externe blik met ervaring bij verschillende opdrachtgevers leidt vaak tot nieuwe, nuttige inzichten.
  • Het profiel heeft geen opleiding nodig, is meteen inzetbaar en levert dus onmiddellijk return-on-investment. Extra training of opleiding wordt door de outsourcingspartner voorzien.
  • Geen lang onboardingsproces: outsourcing betekent echte plug & play. Outsourcingsprofielen zijn het gewoon om in een nieuw team terecht te komen en te infiltreren. Een korte introductie bij aanvang van de samenwerking is natuurlijk altijd fijn.
  • Je kiest zelf wanneer je een extra profiel inschakelt. Ideaal dus om pieken in werkdruk op te vangen of vervanging te voorzien voor eigen afwezig personeel.
  • Zeer transparant: je betaalt enkel de prestaties. Geen dertiende maand, geen bedrijfswagen, … Is het profiel ziek? Dan vangt de outsourcingspartner de kosten op. Geen enkel financieel risico voor de opdrachtgever, dus.

 

Hoeveel kost outsourcing dan echt?

Om de laatste weerstand de wereld uit te helpen, maken we hieronder de vergelijking tussen een eigen medewerker en een profiel via outsourcing. We gaan hierbij uit van een medewerker die 40 uur per week werkt en een bedrijfswagen heeft.

De verloning van deze medewerker komt neer op een brutoloon van € 3500, een bedrijfswagen met tankkaart, maaltijdcheques, ecocheques en een hospitalisatieverzekering.

De vergelijking spreekt boekdelen: een vaste medewerker kost je veel meer dan het loon alleen, terwijl je bij outsourcing enkel en alleen voor de prestaties betaalt. Ook niet onbelangrijk: een outsourcingsprofiel bouwt geen sociale rechten op, terwijl een vaste werknemer dit doet vanaf dag 1. Ook dat komt met een prijskaartje.

Kortom, outsourcing is gewoon een andere manier van tewerkstellen en vooral een kwestie van mindset. Wil je meteen kennis in huis halen, meteen rendement op je investering en geen financieel risico lopen? Dan is outsourcing geen disruptie van de markt, maar een flexibele oplossing voor alle hedendaagse uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het wordt tijd dat het dan ook het nieuwe normaal wordt.

 Overzicht